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Photo: Frank Lehmann
Römer + Römer
Berlin, Germany
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Photo: Frank Lehmann
Berlin, Germany
Published 09/10/2015 | Updated 23/12/2018
english version below
Biografie
Nina Römer (*1978 als Nina Tangian in Moskau) und Torsten Römer (*1968 in Aachen) lernten sich während ihres Studiums der Malerei an der Kunstakademie Düsseldorf kennen und wurden dort gemeinsam Meisterschüler von A.R. Penck. 1998 verbündeten sie sich zum Künstlerpaar Römer + Römer. Seit 2000 leben und arbeiten sie in Berlin.
Ihre Arbeiten wurden in zahlreichen...
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Biografie
Nina Römer (*1978 als Nina Tangian in Moskau) und Torsten Römer (*1968 in Aachen) lernten sich während ihres Studiums der Malerei an der Kunstakademie Düsseldorf kennen und wurden dort gemeinsam Meisterschüler von A.R. Penck. 1998 verbündeten sie sich zum Künstlerpaar Römer + Römer. Seit 2000 leben und arbeiten sie in Berlin.
Ihre Arbeiten wurden in zahlreichen Einzelausstellungen im In- und Ausland präsentiert, darunter im Kunstverein Münsterland (2017), bei Espronceda in Barcelona (2017), im Kunstkreis Hameln (2016), dem Richard-Haizmann-Museum in Niebüll (2014), bei Freight + Volume in New York (2014), im Zhan Zhou International Center of Contemporary Art in Beijing (2013), dem Gwangju Museum of Art in Korea (2010), in der Kunsthalle Rostock (2010), im Today Art Museum in Beijing (2009) und im Heidelberger Kunstverein (2009).
Zudem waren ihre Werke im Rahmen institutioneller Gruppenausstellungen vielfach zu sehen, in: Schafhof – Europäisches Künstlerhaus Oberbayern in Freising (Sturmhöhen, 2018), Kunsthalle Hense in Gescher (Face to Face, 2018), Bröhan-Museum in Berlin (Kuss – Von Rodin bis Bob Dylan, 2017), CCA Andratx auf Mallorca (Painting Is Dead – Long Live Painting, 2017), Museum Wilhelm Morgner in Soest (Ausstellung zum Wilhelm-Morgner-Preis, 2017), Museum Angewandte Kunst in Frankfurt (Hamster, Hipster, Handy – Im Bann des Mobiltelefons, 2015), Central Exhibition Hall in Perm (Russisches Berlin, im Rahmen des Festivals White Nights, 2013), Wilhelm-Hack-Museum in Ludwigshafen (Punkt-Systeme – Vom Pointillismus zum Pixel, 2012), Künstlerhaus Wien (Megacool 4.0 – Jugend und Kunst, 2012), Cranach-Stiftung in Wittenberg (Menschenbilder – Der internationale Lucas-Cranach-Preis, 2012), Hartware MedienKunstVerein in Dortmund (Inter-cool 3.0 – Jugend Bild Medien, 2010), Wuhan Art Museum in China (Gemeinsam in Bewegung – Zeitgenössische Kunst aus Deutschland und China, 2009), Palais de Tokyo in Paris (Emergency Biennale in Chechenya – a suitcase from Paris to Grosny, 2005), Kunsthalle Baden-Baden (HA KYPOPT! Russische Kunst heute, 2004), Neue Manege in Moskau (Paradise im Rahmen des International Forum of Art Initiatives, 2004), St. Petersburg’s Center of Visual Arts (International Festival of New Technologies in Contemporary Art, 2003).
Verschiedene Biennale-Teilnahmen führten Römer + Römer nach Venedig (56. Biennale di Venezia, Nationaler Pavillon von Mauritius, 2015), Bosnien-Herzegowina (Biennial of Contemporary Art, D-O ARK Underground im ehemaligen Tito-Bunker, 2011), Istanbul, Vancouver, San Francisco und in diverse andere Städte (Emergency Biennale, 2005-2008), Liverpool (Liverpool Biennial of Contemporary Art, 2002) und Turin (BIG Torino, 2002).
Römer + Römer arbeiten darüber hinaus auch als freie Kuratoren. Unter dem Namen M°A°I°S realisierten sie gemeinsam mit anderen Projekte vorwiegend in Bunkern, etwa in Köln (Hochbunker in der Körnerstrasse, 2000), in Liverpool (The Good and the Bad, 2002) und in Berlin (Der Tod, Bunker unter dem Blochplatz, 2001; Paradies, Bunker unter dem Alexanderplatz, 2003; Der Freie Wille, Bunker unter der Arena, 2005). Als weitere Gemeinschaftsprojekte folgten Monte Verità (Kunstverein Montez, Frankfurt, 2011) und Under Construction (Schau Fenster, Berlin, 2017).
Biography
Nina Römer (b. 1978 as Nina Tangian in Moscow) and Torsten Römer (b. 1968 in Aachen) first met while studying painting at the Kunstakademie Düsseldorf, where both became Master Students under A. R. Penck. In 1998, they joined forces as the artist duo and couple Römer + Römer. They have lived and worked in Berlin since 2000.
Their works have been presented in numerous solo exhibitions in Germany and abroad, including at the Kunstverein Münsterland (2017), at Espronceda in Barcelona (2017), at the Kunstkreis Hameln (2016), at the Richard Haizmann Museum in Niebüll (2014), at Freight + Volume in New York City (2014), at the Zhan Zhou International Center of Contemporary Art in Beijing (2013), at the Gwangju Museum of Art in Korea (2010), the Kunsthalle Rostock (2010), the Today Art Museum in Beijing (2009) and the Heidelberger Kunstverein (2009).
In addition, their paintings have been on display in a multitude of group exhibitions held at various institutions, among which are: the Schafhof—European Center for Art Upper Bavaria (Sturmhöhen [Wuthering Heights], 2018); the Kunsthalle Hense in Gescher (Face to Face, 2018); the Bröhan Museum in Berlin (Kiss—From Rodin to Bob Dylan, 2017); CCA Andratx on Mallorca (Painting Is Dead—Long Live Painting, 2017); the Museum Wilhelm Morgner in Soest (Wilhelm Morgner Prize Exhibition, 2017); the Museum Angewandte Kunst in Frankfurt/Main (Hamster, Hipster, Handy—Im Bann des Mobiltelefons [Hamsters, Hipsters and ‘Handys’—Under the Spell of the Mobile Phone], 2015); the Central Exhibition Hall in Perm (Russisches Berlin [Russian Berlin], at the White Nights Festival, 2013); the Wilhelm-Hack Museum in Ludwigshafen (Punkt-Systeme—Vom Pointillismus zum Pixel [Dot Systems—From Pointillism to Pixels], 2012); the Vienna Künstlerhaus (Megacool 4.0—Jugend und Kunst [Youth and Art], 2012); the Cranach Foundation in Wittenberg (Menschenbilder—Der internationale Lucas-Cranach-Preis [Human Images—Lucas Cranach Prize], 2012); the Hartware MedienKunstVerein in Dortmund (Inter-cool 3.0—Jugend Bild Medien [Youth, Image and Media], 2010); the Wuhan Art Museum in China (Gemeinsam in Bewegung—Zeitgenössische Kunst aus Deutschland und China [On the Move Together—Contemporary Art from Germany and China], 2009); the Palais de Tokyo in Paris (Emergency Biennale in Chechenya—A Suitcase from Paris to Grosny, 2005); the Kunsthalle Baden-Baden (HA KYPOPT! Russische Kunst heute [Russian Art Today], 2004); the Moscow State Exhibition Hall, New Manege (Paradise, at the International Forum of Art Initiatives, 2004), and the St. Petersburg Center of Visual Arts (International Festival of New Technologies in Contemporary Art, 2003).
Participation in various Biennales has also taken Römer + Römer thus far to Venice (56. Biennale di Venezia, National Pavilion of Mauritius, 2015), to Bosnia-Herzegovina (Biennial of Contemporary Art, D-O ARK Underground in the former Tito-Bunker, 2011), to Istanbul, Vancouver, San Francisco and sundry other cities (Emergency Biennale, 2005–2008), to Liverpool (Liverpool Biennial of Contemporary Art, 2002) and to Turin (BIG Torino, 2002).
Above and beyond this, Römer + Römer also work as freelance curators. Under the guise of their network name M°A°I°S, they have realised a number of projects typically held in bunkers, as was the case in Cologne (Hochbunker in der Körnerstrasse, 2000); in Liverpool (The Good and the Bad, 2002); and in Berlin with Der Tod [Death] at the Bunker unter dem Blochplatz (2001), with Paradies [Paradise] at the Bunker unter dem Alexanderplatz (2003), and with Der Freie Wille [Free Will], at the Bunker unter der Arena (2005). Subsequent joint ventures have included Monte Verità (Kunstverein Montez in Frankfurt, 2011) and Under Construction (Schau Fenster in Berlin, 2017).
Römer+Römer. Postfaktische Knutschperformance in ZDF Heute Journal Journal 15.06.2017
Römer+Römer. Postfaktische Knutschperformance im Fernsehen: ZDF Heute Journal 15.06.2017, Eröffnung Bröhan Museum Berlin, Ausstellung "KUSS. Von Rodin bis Bob Dylan".
Römer+Römer. Postfactual Kissing Performance in television: ZDF Heute Journal 15.06.2017, Opening Bröhan Museum Berlin, Exhibition "KUSS. Von Rodin bis Bob Dylan".
Römer+Römer. Postfaktische Knutschperformance in ARTE Journal 19.06.2017
Römer+Römer. Postfaktische Knutschperformance im Fernsehen: ARTE Journal 19.06.2017, Eröffnung Bröhan Museum Berlin, Ausstellung "KUSS. Von Rodin bis Bob Dylan".
Römer+Römer. Postfactual Kissing Performance in television: ARTE Journal 19.06.2017, Opening Bröhan Museum Berlin, Exhibition "KUSS. Von Rodin bis Bob Dylan".
TV Sendung Stoilza, TV Berlin, 12 min.
Nina und Torsten Römer arbeiten als Maler in Berlin. Dabei malt jedoch nicht jeder sein eigenes Bild. Das deutsch-russische Künstlerpaar entwickelt und fertigt jedes seiner Bilder gemeinsam.
(Stoliza vom 11. September 2013)
Römer + Römer Solo Exhibition ¿QUÉ DICES? in Espronceda, Barcelona, Spain, 3 min.
Römer+Römer. Casting für Postfaktische Knutschperformance im ZDF Morgenmagazin 9.6.2017
Römer+Römer. Casting für Postfaktische Knutschperformance im Fernsehen: ZDF Morgenmagazin 9.06.2017
Römer+Römer. Casting for Postfactual Kissing Performance in television: ZDF Morgenmagazin 9.06.2017
Römer+Römer. Casting für Postfaktische Knutschperformance im Fernsehen: RBB ZiBB 9.6.2017
Römer+Römer. Casting für Postfaktische Knutschperformance im Fernsehen: RBB ZiBB 9.6.2017
Römer+Römer. Casting for Postfactual Kissing Performance in television: RBB ZiBB 9.6.2017
TV: Deutsche Welle Euromaxx, 2007, 4,5 min.
What is it about your studio space that inspires you?
The mixture of disciplines in our studio house Aqua Carré. Visual artists meeting with designers, architects, photographers, musicians, fashion designers and many more
What sounds, scents and sights do you encounter while in your studio?
the sight on dancers of "Flying steps" practicing in the backyard, the smell of Marihuana coming out of our neighbours Reggae studio
What is your favourite material to work with? How has your use of it evolved throughout your practice?
Oil color
What themes do you pursue?
The public space. Different social events like demonstrations or festivals.
What advice has had the biggest impact on your career?
Es geht auch anders, doch so geht es auch (Dreigroschenoper)
If you could install your art absolutely anywhere, where would that be?
Villa Kunterbunt
If you could only have one piece of art in your life, what would it be?
Fragonard's The Happy Accidents of the Swing, 1767
If you weren´t an artist, what would you be doing?
making music
What are your favourite places besides your studio?
exhibition openings
Freight + Volume, New York | http://www.freightandvolume.com/artists/romer-and-romer
"Römer + Römer. Wo ist eigentlich gestern", 2015, 56 Pages, Text: Johan Holten (german/english), published by Galerie Michael Schultz, Berlin
"Römer + Römer. Sambódromo", 2013, 44 Pages, Text: Tereza de Arruda (german/english), published by Galerie Michael Schultz, Berlin
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