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Event Type:
Exhibition
Location:
Strzelski Galerie, Rotebühlplatz 30, 70173 Stuttgart
Date:
October 26, 2018 - December 02, 2018
Time:
Mi - Fr 11 - 19 Uhr, Sa 13 - 16 Uhr
Philipp Haager’s atmospheric, mostly large-format images are produced in a lengthy process of layering countless ink glazes onto water-soaked unprimed canvases.
In a stunning, finely nuanced interplay of luminescence and opacity, light-flooded pictorial spaces open up – despite the often exclusive use of black and grey tones – that display a fascinating iridescence, perhaps conveying what Haager would call a “memory of nature”.
For all that his painting series, bearing titles such as “Nebula”, “Near Field” and “Haager Deep Field”, allude to the enigmatic and impenetrable, to what we as humans are not always able to readily grasp or identify, to origins and the universe, they are in fact deeply rooted in the psychological topography of a collective image memory.
In addition to his large-format, rather dark and black paintings, small-formats have been increasingly emerging in recent years. Called by him as a series 'Bonsai', taking up the fleeting, even spontaneous of the plein air and watercolour painting besides a kind of entanglement with Asian painting traditions.
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Philipp Haagers großformatige, atmosphärestarken Tuschebilder entstehen in langwierigen Prozessen der Schichtung unzähliger Tusche-Lasuren in durchnässte, ungrundierte Leinwände.
In einem beeindruckenden, sehr fein nuancierten Wechselspiel von Lumineszens und Opazität öffnen sich – trotz aller Verdunkelung bei häufig ausschließlich verwendeten Schwarz- und Grautönen – lichtdurchflutete Bildräume mit erstaunlich changierenden Farbigkeiten, die vielleicht das wiedergeben, was Philipp Haager selbst als eine Art „Erinnerung an Natur“ bezeichnen würde.
Verweisen seine mit „Nebula“, „Nahfeld“ oder „Haager Deep Field“ benannten Bilderreihen auf das Geheimnisvolle, Undurchdringliche, von uns Menschen nicht immer eindeutig Greif- und Bestimmbare, auf Ursprung und All, so sind sie in jedem Fall tief verwurzelt in der psychologischen Topografie eines kollektiven Bildgedächtnisses.
Neben seinen großformatigen, eher dunklen Bildern und Black Paintings entstehen in jüngerer Zeit vermehrt kleinformatige Tuschen, von ihm als Reihe 'Bonsai' genannt, die -neben einer Art Verschränkung mit asiatischen Malereitraditionen- das Flüchtige, Spontane der Plenair- und Aquarellmalerei aufgreifen.